Sporten, waaronder hardlopen, kan verschillende positieve effecten hebben die van belang zijn om te herstellen van burn-outklachten. Hieronder (in willekeurige volgorde) enkele positieve effecten van hardlopen:

  • Herstel van je aangetaste hersenen
    Heb je last van verminderde concentratie en vergeetachtigheid? Op een matig intensieve manier sporten zal de productie stimuleren van BDNF, de ‘pokon’ voor je brein. En deze BDNF bevordert het herstel van deze cognitieve hersenfuncties.
  • Verbetering van je slaap
    Sporten kan helpen je slaap te verbeteren. En je nachtrust is essentieel voor de benodigde mentale en fysieke herstelprocessen.
  • Positieve effecten op je stemming
    Hardlopen veroorzaakt een toename van verschillende neurotransmitters, waaronder serotoninedopamineendorfine en  norepinefrine. Deze neurotransmitters hebben positieve effecten op je stemming.
  • Ontlading van spanning.
    Stressreacties zetten het lichaam in de startblokken om actie te kunnen ondernemen (vechten of vluchten). Door daadwerkelijk fysiek in actie te komen, kan het lichaam de opgebouwde spanning kwijtraken. Na de inspanning zal het beter lukken om echt te ontspannen. En een fysiek ontspannen lichaam is van belang voor de gewenste herstelprocessen.
  • Bewustwording en gedragsverandering
    Tijdens het hardlopen kun je bewust worden van gedragspatronen die meegeholpen hebben aan het ontwikkelen van je klachten. Denk aan ‘te hard van stapel lopen’ en je grenzen negeren en altijd maar doorgaan zonder pauzes te nemen. Naast bewustwording kun je tijdens de loopsessies ook oefenen met ander, meer gezond gedrag.
  • Vergroten van je lichaamsbewustzijn
    Het hardlopen met mijn tips vanuit het Chi-Running en Bewust Hardlopen gaat je helpen bewuster te worden van je eigen lichaam. En hoe groter je lichaamsbewustzijn hoe beter je voelt wanneer je jezelf weer overvraagt of dingen doet die eigenlijk niet goed voor je zijn.
  • Meer zelfcontrole en self-efficacy.
    Self-efficacy is het geloof in eigen kunnen. Sporten helpt je om je (weer) prettiger te voelen en daardoor ontdek je dat je daar dus zelf invloed op kunt uitoefenen. Het hardlopen kan ook helpen je doelen te leren stellen en daar naar toe te werken. En de toename van gevoel van beheersing (mastery) en eigen effectiviteitverwachting geeft meer zelfwaardering en een positiever zelfbeeld.
  • Toename van productie van neurotrofines
    Net als BDNF leveren neurotrofines een belangrijke bijdrage aan de herstelprocessen in je hersenen.
  • Toename van ANP 
    ANP heeft een kalmerend effect. Het werkingsmechanisme is als volgt: wanneer het hart sneller gaat kloppen produceren de spiercellen van het hart ANP, afkorting voor Atriaal Natriuretisch Peptide. Dit molecuul dringt door de hersenen-bloedbarrière heen en hecht zich aan receptoren in de hypothalamus om de activiteit van de HPA-as te moduleren. ANP remt op deze manier de toestand van hyper-arousal af.

Voor het bereiken van deze gewenste effecten zijn de duur en intensiteit van het sporten, de frequentie (hoe vaak per week) en het moment op de dag van belang. Ik adviseer je hierin graag. Neem hierover vrijblijvend contact met me op.

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu